صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / راهنمای کامل افعال حسی (verbs of perception)

راهنمای کامل افعال حسی (verbs of perception)

راهنمای کامل افعال حسی (verbs of perception)

راهنمای کامل افعال حسی (verbs of perception) برای اینکه بتوانید احساسات و تجربیاتتان را نسبت به موضوع یا رویداد خاصی به زبان انگلیسی بیان کنید می‌توانید از افعال حسی برای ساختن جملاتتان استفاده کنید.

راهنمای کامل افعال حسی (verbs of perception)

افعال حسی (verbs of perception)، در بسیاری از جمله‌های انگلیسی استفاده می‌شوند و ما بدون اینکه متوجه باشیم ممکن است چندین و چند بار از این افعال برای بیان احساسی که درباره یک موضوع داریم، یا حس طرف مقابل از انجام کاری استفاده کنیم.

با توجه به اینکه افعال حسی در جملات انگلیسی کاربردهای مختلفی دارند و هر فردی ممکن است با هدف خاصی از این افعال استفاده کند، برای به کار بردن یک فعل حسی در جمله مد نظرتان باید با ساختار گرامری این افعال آشنا باشید.

در این مطلب همیارزبان نکات مهمی که درباره فعل‌های حسی انگلیسی وجود دارد را ارائه کرده است. اگر در این بخش از گرامر انگلیسی یا سایر بخش آن نیاز به راهنمایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم در کلاس‌های آنلاین انگلیسی همیارزبان شرکت کنید و این زبان بین‌المللی را تحت نظر بهترین اساتید این حوزه یاد بگیرید.

افعال حسی چه هستند؟

حس‌های فیزیکی که ما در طول روز تجربه می‌کنیم بخش مهمی از عواطف و تجربه‌ای که داریم را شکل می‌دهند. این احساسات معمولاً از حواس پنج‌گانه ما مانند Taste (چشیدن)، hear (شنیدن)، see (دیدن)، smell (بوئیدن) و feel (حس کردن) تشکیل می‌شوند.

در صورتی که قصد دارید نگاه کردن، گوش کردن، دیدن، قدم زدن و… یک فرد را توصیف کنید نیز این افعال حسی هستند که برای بیان تجربه‌ای که درباره موضوع مورد نظر دارید به کمکتان می‌آیند.

کاربرد افعال حسی در انگلیسی

با توجه به اینکه گوینده جمله انگلیسی از استفاده افعال حسی چه هدفی دارد و برای بیان چه موضوعی و حالت انجام چه کاری از فعل حسی در جمله خودش استفاده می‌کند، نحوه قرار گرفتن افعال حسی در جملات انگلیسی متفاوت خواهد بود. در ادامه ساختارهای متداول این افعال را جهت شناخت بیشتر ارائه کرده‌ایم.

1) بیان عقاید فردی

اگر قصد دارید عقیده خودتان را درباره یک موضوع یا … توصیف کنید می‌توانید از ساختار زیر که برای افعال حسی در نظر گرفته شده استفاده کنید. در ادامه ساختار ارائه شده و یک مثال برای شناخت بهتر این ساختار ارائه شده است.

صفت + فعل حسی

.The food smells delicious

غذا بوی خوشمزه‌ای می‌دهد.

2) مقایسه بین دو اسم

یکی دیگر از کاربردهای افعال حسی مقایسه بین دو اسم است. برای این مقایسه ساختار و مثالی که در ادامه ذکر شده می‌تواند راهنمای مناسبی برایتان باشد.

مفعول + like + فعل حسی + فاعل

.You look like your mother

شما شبیه مادرتان هستید.

3) بیان مشاهدات شخصی

در طول روز ممکن است با حوادث ریز و درشتی مواجه شوید و قصد داشته باشید که آنچه دیده‌اید را برای دیگری توصیف کنید. در این شرایط هم افعال حسی می‌توانند برای بیان مشاهداتی که داشته‌اید کمکتان کنند. ساختار و کاربرد فعل‌های حسی در این قالب در ادامه ارائه شده است.

شکل ساده فعل + مفعول + فعل حسی

.I saw her clean the room

من او دیدم که او اتاق را تمیز می‌کرد.

نحوه استفاده از فعل بعد از افعال حسی

برای اینکه فعل را بعد از افعال حسی قرار دهید دو راه دارید. یا اینکه باید شکل ساده فعل یا مصدر بدون to استفاده کنید، یا اینکه راهی جز استفاده از فعل با پسوند ing ندارید. اگر بخشی از عمل را ببینیم، از ing + فعل در جمله استفاده می‌کنیم. بعد از افعال find و smell هم فعل بعدی فقط با ing به کار می‌رود.

.She opened the door, and I saw her

او در را باز کرد و من او را دیدم.

.I saw her opening the door

او را در حال باز کردن در دیدم.

.I saw her cleaning the room

من او را در حال تمیز کردن اتاق دیدم.

?Can you smell something burning

آیا می‌توانید بوی چیزی را که می‌سوزد احساس کنید؟

.I found him writing a note

او را دیدم که یادداشت می‌نویسد.

.It smells as if something’s burning

یک بویی می‌آید، انگار چیزی سوخته است.

.I can smell the burning plastic

من می‌توانم بوی پلاستیک سوخته را بفهمم.

نکات مهم در افعال حسی انگلیسی

  • بعد از افعال حسی smell و taste می‌توانیم از حرف اضافه of و اسم استفاده کنیم.
  • seem می‌تواند جایگزین همه فعل‌های حسی شود.
  • برای کاری که در زمان کوتاهی انجام می‌شود از فعل ing دار و مصدر بدون to استفاده می‌کنیم. در ادامه مثال‌هایی که کاربرد این نکات را نشان می‌دهد جهت درک بهتر آن‌ها ارائه کرده‌ایم.

.It tastes of coffee

این طعم قهوه می‌دهد.

.Ali saw her playing football

علی او را دید که فوتبال بازی می‌کرد.

جدول افعال حسی پرکاربرد در انگلیسی

در ادامه جدولی که حاوی افعال پرکاربرد در زبان انگلیسی است را جهت استفاده بهتر از این افعال ارائه کرده‌ایم.

معنی فعل حسی معنی فعل حسی
دیدن see به نظر رسیدن seem
چشیدن taste حس کردن feel
لمس کردن touch دریافتن، مشاهده کردن find
بو کردن smell ظاهر شدن appear
تماشا کردن watch به نظر رسیدن look

سخن پایانی

هر کدام از افعال زبان انگلیسی برای کاربرد خاصی استفاده می‌شود. افعال حسی، نیز وقتی که فردی می‌خواهد درباره رویداد یا تجربه‌ای نظرش را بیان کند به کار می‌روند.

تافل فور یو زبان یادت میده

مطالب مرتبط