صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / 0 تا 100 اعداد ترتیبی در زبان انگلیسی

0 تا 100 اعداد ترتیبی در زبان انگلیسی

0 تا 100 اعداد ترتیبی در زبان انگلیسی

0 تا 100 اعداد ترتیبی در زبان انگلیسی اعداد در زبان انگلیسی به دو دسته تقسیم می شوند؛ اعداد اصلی (cardinal numbers) و اعداد ترتیبی (ordinal numbers). همانطور که می دانید کاربرد اعداد اصلی تعیین تعداد یک محصول و… است.

0 تا 100 اعداد ترتیبی در زبان انگلیسی

اعداد ترتیبی در زبان انگلیسی، چه کاربردی دارند و چطور می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم؟ این سوالی است که اغلب متقاضیان آموزش زبان در ابتدای مسیر با آن مواجه می‌شوند. برای اینکه کاربرد اعداد را در زبان انگلیسی بهتر متوجه شوید، کافی است نگاهی به اطرافتان بیندازید و هر آنچه می‌بینید را با خودتان مرور کنید.

برای حساب کردن پول خریدهایتان با اعداد سر و کار دارید، برای آدرس دادن به افراد از اعداد استفاده می‌کنید، حتی وقتی برای پذیرایی از مهمان‌هایتان ظروف مورد نیاز را آماده می‌کنید این اعداد هستند که به کمکتان می‌آیند؛ بنابراین اعداد را می‌توان به عنوان بخش مهمی از زندگی روزمره افراد در نظر گرفت.

اعداد در زبان انگلیسی نمونه‌های مختلفی دارند و با توجه به نحوه استفاده از آن‌ها باید نوع مناسبی از اعداد را به کار ببرید. در این مطلب تافل فور یو درباره کاربرد اعداد ترتیبی در انگلیسی اطلاعاتی که باید بدانید را ارائه کرده است.

انواع اعداد در زبان انگلیسی

اعداد در زبان انگلیسی چند نوع دارند. اعداد اصلی (cardinal numbers) و اعداد ترتیبی (ordinal numbers). اعداد اصلی به طور کلی برای شمردن و … استفاده می‌شوند و از 1-2-3- … تشکیل شده‌اند. اعداد ترتیبی برای نوشتن آدرس، تاریخ، نشان دادن تاریخ، اشاره به قرن‌ها و… کاربرد دارند. برخلاف اعداد اصلی که نحوه شمارش و نگارش تلفظ آن‌ها ثابت است، برای نوشتن و تلفظ اعداد ترتیبی در انگلیسی قواعد مشخصی در نظر گرفته شده.

نحوه نوشتن اعداد ترتیبی در زبان انگلیسی

برای نوشتن اعداد ترتیبی قواعد مشخصی در زبان انگلیسی وجود دارد؛ و بدون در نظر گرفتن این قواعد نمی‌توانید اعداد مد نظرتان را به درستی بنویسید. در ادامه اصولی که برای نوشتن هر کدام از اعداد ترتیبی در زبان وجود دارد را برای شناخت بهتر آن‌ها ارائه کرده‌ایم.

اعداد ترتیبی دارای پسوند st-

برای نوشتن عدد یک و اعداد ترتیبی که به یک ختم می‌شوند باید از این ساختار استفاده کنید. در این حالت پسوند st-به انتهای کلمه اضافه می‌شود تا عدد ترتیبی به درستی نوشته شود. به عنوان مثال عدد یک در اعداد ترتیبی به صورت First نوشته می‌شود.

.First, I’ll explain the rules of the class

اول، قوانین کلاس را توضیح می‌دهم.

.The final exam for this class will be on April 21st

امتحان پایانی (نهایی) این کلاس در 21 ام اپریل خواهد بود.

اعداد ترتیبی دارای پسوند nd-

در صورتی که از بین اعداد ترتیبی عدد دو یا اعدادی که به دو ختم می‌شوند را برای استفاده انتخاب کرده باشید، لازم است که پسوند nd- را به انتهای آن‌ها اضافه کنید. در واقع عدد دو در اعداد ترتیبی با ساختار second استفاده می‌شود.

.Take the second turn to the right

از پیچ دوم به سمت راست بپیچید.

اعداد ترتیبی دارای پسوند rd-

برای نوشتن اعداد ترتیبی که به سه ختم می‌شوند و عدد سه لازم است که از پسوند rd- استفاده کنید. بدون نوشتن این پسوند، عددی که می‌نویسید غلط است.

.They’re buying a furnished flat on the third floor

آن‌ها در حال خرید آپارتمان مبله‌ای در طبقه سوم هستند.

.The author omitted the third paragraph from the article

نویسنده بند سوم مقاله را حذف کرد.

اعداد ترتیبی دارای پسوند th-

در صورتی که عدد منتخب شما یک، دو یا سه نباشد و به این اعداد نیز ختم نشود، برای ساختن اعداد ترتیبی در زبان انگلیسی از پسوند th- استفاده می‌شود.

.We expect to receive our 900th customer today

منتظر 900 امین مشتری امروزمان هستیم.

.The gallery bought a 17th-century painting

گالری یک نقاشی متعلق به قرن 17 ام را خرید.

.This bridge was built in the eleventh century

این پل در قرن یازدهم ساخته شده است.

نکات مهم نوشتن اعداد ترتیبی

برای نوشتنم اعداد ترتیبی قوانین خاصی وجود دارد؛ بنابراین اگر قصد دارید که از این ساختار در نوشته‌هایتان استفاده کنید باید مواردی که در ادامه ذکر شده را در نظر داشته باشید.

  • ساختار اعداد یک تا سه انگلیسی در اعداد ترتیبی به طور کامل تغییر می‌کند، و شکل نوشتاری جدیدی برای این اعداد در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی One به First، Two به Second، Three به Third تبدیل می‌شود.
  • برای اضافه کردن پسوند th-به اعداد ترتیبی پنج و نه ابتدا e پایانی هر حرف تغییر می‌کند. سپس عبارت v در عدد پنج به f تغییر حالت می‌دهد. در این ساختار Five به Fifth و Nine به Ninth تبدیل می‌شود.
  • برای اضافه کردن پسوند th- به عدد هشت ابتدا باید t انتهایی آن را حذف کنید. با این تغییرات عدد Eight به Eighth تبدیل می‌شود.
  • برای اضافه کردن پسوند th- به عدد 12 ابتدا ve‌ انتهایی آن باید به f تبدیل شود؛ یعنی Twelve به Twelfth تبدیل می‌شود.

کاربردهای اعداد ترتیبی در زبان انگلیسی

برای اینکه بهتر بتوانید ساختار اعداد ترتیبی در زبان انگلیسی را درک کنید، لازم است که نحوه استفاده از این اعداد و کاربردهای آن‌ها را بشناسید. در ادامه تافل فور یو روش‌های مختلف استفاده از این اعداد را در مکالمات روزمره و… ارائه کرده است.

بیان تاریخ

اگر در جملاتتان قصد دارید که از تاریخ‌ها استفاده کنید یا قصد دارید به حوادث تاریخی خاصی اشاره کنید، لازم است که از اعداد ترتیبی استفاده کنید. در ادامه روش استفاده از این اعداد برای بیان تاریخ را با یک مثال نشان داده‌ایم.

.Her birthday is on the 28th

تولد او بیست و هشتم است.

بیان ترتیب عناصر، حوادث یا سایر موارد

وقتی قصد بیان ترتیب حوادث، نفرات، عناصر و… را دارید، لازم است که از اعداد ترتیبی در زبان انگلیسی استفاده کنید.

.I finished Second in the race

من با جایگاه دوم مسابقه را به پایان رساندم.

اشاره کردن به طبقات یک ساختمان

وقتی قصد دارید درباره طبقات یک ساختمان مانند طبقه اول، طبقه دوم، طبقه پنجم و… صحبت کنید نیز باید از اعداد ترتیبی در زبان انگلیسی کمک بگیرید. در ادامه نمونه‌ای از کاربرد این اعداد را برای اشاره به طبقه‌های ساختمان ارائه کرده‌ایم.

.Our office is on the Twelfth floor

دفتر ما طبقه 12 ام است.

.She lives on the Eighth floor

او در طبقه هشتم زندگی می‌کند.

صحبت کردن درباره سال تولد

برای اینکه درباره سال تولد یا تاریخ تولد فردی صحبت کنید نیز اعداد ترتیبی انگلیسی را به خاطر داشته باشید. چون با کمک این ساختار می‌توانید به درستی درباره سال تولد، جشن تولد و… فردی صحبت کنید.

.He had a huge party for his thirty-first birthday

او جشن بزرگی را در تولد 31 سالگی‌اش داشت.

صحبت کردن در مورد قرن‌ها

اگر می‌خواهید درباره آثار هنر، دانشمندان، حوادث تاریخی و… که در قرن‌های مختلف رخ داده‌اند صحبت کنید هم باید از ساختار اعداد ترتیبی در انگلیسی استفاده کنید.

.Shakespeare was born in the 16th century

شکسپیر در قرن شانزدهم متولد شد.

نوشتار اعداد ترتیبی انگلیسی

نوشتن اعداد ترتیبی انگلیسی نیز ساختارمند است؛ و برای اینکه مانند یک فردی که در کشورهای انگلیسی زبان متولد شده صحبت کنید یا بنویسید لازم است که این اصول را رعایت کنید. اصول مهمی که باید برای نوشتن اعداد ترتیبی در زبان انگلیسی در نظر داشته باشید در ادامه ارائه شده است.

  • اعداد ترتیبی مانند یک را می‌توانید به صورت حرف یا first یا عدد یا 1st در جملاتتان استفاده کنید.
  • در صورتی که عدد مد نظرتان تعداد حروف زیادی دارد، بهتر است از حالت عددی آن برای نوشتن در اعداد ترتیبی استفاده کنید؛ اما در صورتی که حال نوشتاری آن خلاصه‌تر است، استفاده از حروف در جملاتی که نیاز به استفاده از این اعداد دارد توصیه می‌شود.
  • موقع استفاده از اعداد ترتیبی برای بیان سن بهتر است حالت عددی آن‌ها را استفاده کنیم.
  • برای اشاره به خیابان یا طبقات ساختمان از حالت نوشتاری یا حروف اعداد ترتیبی استفاده می‌کنیم.
  • اگر قصد دارید که فقط درباره یک روز از تاریخ مانند 8 ام مارس صحبت کنید، بهتر است حالت عددی را در جملاتتان به کار ببرید.

در ادامه چند مثال درباره نحوه استفاده از اعداد ترتیبی در جملات مختلف را برای شناخت بیشتر نوشتار این اعداد انگلیسی ارائه کرده‌ایم.

.I want the first cake

من کیک اول را می‌خواهم.

.Today is my child’s 9th birthday

امروز تولد 9 سالگی فرزند من است.

.My office is on the tenth floor

دفتر من در طبقه دهم است.

.The museum has just received its millionth visitor

چند لحظه بیش بازدید کننده یک میلیونم به این موزه سر زد.

اعداد ترتیبی و نوشتار آن‌ها در انگلیسی

پس از کسب شناخت کلی درباره اعداد ترتیبی در زبان انگلیسی لازم است که ساختار آن‌ها را بشناسید و نحوه استفاده از این اعداد را یاد بگیرید. در این بخش تافل فور یو برخی از اعداد ترتیبی را در زبان انگلیسی به همراه شکل نوشتاری حروف آن‌ها برای شناخت بهتر این ساختار در زبان انگلیسی ارائه کرده است.

شکل نوشتاری اعداد ترتیبی اعداد ترتیبی اعداد شمارشی
First 1st One
Second 2st Two
Third 3st Three
Fourth 4st Four
Fifth 5st Five
Sixth 6st Six
Seventh 7st Seven
Eighth 8st Eight
Ninth 9st Nine
Tenth 10st Ten
Eleventh 11st Eleven
Twelfth 12st Twelve
Thirteenth 13st Thirteen
Fourteenth 14st Fourteen

و در انتها…

زبان انگلیسی مانند سایر زبان‌های جهان ساختار خاص خودش را دارد؛ و کسانی که قصد دارند یادگیری انگلیسی را شروع کنند باید این ساختارها را بشناسند. یکی از مواردی که در زبان انگلیسی باید به آن توجه داشته باشید اعداد است. اعداد در زبان انگلیسی به دو صورت شمارشی و ترتیبی استفاده می‌شوند. در این مطلب تافل فور یو کاربرد اعداد ترتیبی در زبان انگلیسی، را بیان کرده است.

0 تا 100 اعداد ترتیبی در زبان انگلیسی

مطالب مرتبط