صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / راهنمای کامل جملات امری در انگلیسی

راهنمای کامل جملات امری در انگلیسی

راهنمای کامل جملات امری در انگلیسی

راهنمای کامل جملات امری در انگلیسی اگر قصد دارید که به فردی برای انجام کاری دستور دهید یا می‌خواهید محترمانه درخواستی را مطرح کنید، باید از جملات امری در زبان انگلیسی کمک بگیرید.  در این مطلب تافل فور یو ارائه کرده‌ایم.

راهنمای کامل جملات امری در انگلیسی

جمله‌های امری (Imperative sentences)، چه هستند و چه کاربردی دارند؟ این سوالی است که اغلب زبان آموزان موقع یادگیری زبان انگلیسی با آن مواج می‌شوند. در زبان فارسی امر کردن برای بیان خواسته یا درخواست انجام کاری استفاده می‌شود. در زبان انگلیسی نیز جملات امری نقشی مشابه با این ساختار زبان فارسی را دارند.

در این مطلب ساختار جملات امری را به همراه مثال‌های متعدد برای آشنایی بیشتر با این بخش از دستور زبان انگلیسی را ارائه کرده‌ایم.

با شرکت در کلاس‌های آنلاین انگلیسی می‌توانید دانش خودتان را در این زبان بین‌المللی بهبود دهید و در آزمون‌های بین‌المللی نمره مناسبی کسب کنید.

جمله امری در انگلیسی چیست؟

قبل از اینکه ساختار جملات امری در زبان انگلیسی را بررسی کنیم، لازم است بدانیم که این جملات چه مواقعی استفاده می‌شوند. اگر می‌خواهید فردی را نصیحت کنید، از او درخواست انجام کاری را دارید یا می‌خواهید به طرف مقابلتان برای انجام دادن کاری دستور دهید، این جملات امری هستند که برای ساختن جملات درست انگلیسی به کمکتان می‌آیند.

ساختار جملات امری در زبان انگلیسی

برای ساختن جملات انگلیسی لازم است که از مصر بدون to یا شکل ساده فعل استفاده کنید. همچنین در صورتی که جمله دستوری نیست و قصد دارید که درخواستتان را به صورت مؤدبانه بیان کنید، لازم است که عبارت please را به ابتدا یا انتهای جملاتتان اضافه کنید.

Please, open the door

لطفاً در را باز کن.

Pass the ball, please

توپ رو پاس بده، لطفاً.

Bring me a glass of water

یک لیوان آب برای من بیاور.

انواع جملات امری در انگلیسی

جملاتی امری در زبان انگلیسی دارای انواع مختلفی هستند؛ و با توجه به هدفی که سازنده جمله دارد، یکی از این ساختارها برای جمله امری انتخاب خواهد شد. در ادامه انواع ساختارهای جمله‌های امری (Imperative sentences) در زبان انگلیسی را به همراه مثال ارائه کرده‌ایم.

جملات امری دستوری مثبت

جملات امری دستوری مثبت مواقعی استفاده می‌شود که بیان کننده جمله درخواست انجام کاری را از طرف مقابل دارد. این جمله‌ها می‌توانند به صورت دستوری یا محترمانه بیان شوند.

Put your plate in the sink

بشقاب خودت را داخل سینک ظرف‌شویی بگذار.

Clean your room

اتاق خودت را تمیز کن.

جملات امری دستوری منفی

جملات امری همیشه برای بیان درخواست انجام کاری استفاده نمی‌شوند! بلکه گاهی مواقع سازنده جمله با این هدف به سراغ ساختار جملات امری می‌رود که طرف مقابل را از انجام کاری منع کند. این درخواست هم می‌تواند امری و دستوری باشد، یا فردی که جمله را بیان می‌کند از طرف مقابل محترمانه درخواست کند که کار مورد نظر را انجام ندهد. برای ساختن جملات امری منفی باید Don’t را قبل از فعل اصلی اضافه کنید.

Don’t forget your baby

فرزندت را فراموش نکن!

Don’t eat all the cookies

همه کلوچه‌ها را نخورید.

Don’t ever touch my phone

هرگز به گوشیم دست نزن.

Don’t stay out at night

شب بیرون نمانید.

جملات امری شرطی در انگلیسی

بعضی مواقع جملاتی که در زبان انگلیسی استفاده می‌شوند از نوع امری شرطی هستند. در جملات شرطی، جمله معمولاً از دو بخش تشکیل می‌شود؛ و فردی که جمله را بیان کرده قصد دارد که طرف مقابل را برای انجام کاری نصیحت کند.

If you miss the bus, call a taxi

اگر از اتوبوس جا ماندی، تاکسی بگیر.

ساختن جملات امری با فعل Do

برای اینکه جملات امری که برای بیان درخواست استفاده می‌شوند مؤدبانه‌تر باشد، این امکان برای سازنده جمله وجود دارد که قبل از فعل اصلی از عبارت Do استفاده کند. با کمک Do، جمله امری از حالت تاکیدی و دستوری خارج می‌شود و به حالت درخواست مؤدبانه تغییر می‌کند.

Do take a seat

لطفاً، بنشینید.

جمله امری با Always/Never/Ever

برای اینکه جملات امری کامل‌تری داشته باشیم و شرایط انجام کار را برای طرف مقابل شفاف کنیم، لازم است که از عبارت‌هایی مانند «Never»، «Ever» و «Always» کمک بگیرید. در ادامه کاربرد این جملات را برای اضافه کردن توضیحات کاربردی به جملات امری در قابل مثال ارائه کرده‌ایم.

Don’t ever speak to me like that again

دیگر هرگز با من این‌طوری حرف نزن.

Always remember whose boss!

همیشه به یاد داشته باش که رئیس چه کسی است!

جملات امری انگلیسی غیرواقعی

بعضی مواقع هدف از بیان جملات امری آرزو کردن یا خواستن اتفاقی خوشایند برای طرف مقابل است. در این حالت گاهی جملات امری حالت غیرواقعی پیدا می‌کنند، چون آرزوها صرفاً برای نشان دادن امیدواری به وقوع رویدادی خوشایند مطرح می‌شوند.

Have a good trip

سفر خوبی داشته باشید.

Enjoy your life

از زندگی‌ات لذت ببر.

نکته: جملاتی که به صورت امری غیرواقعی مطرح می‌شوند دارای فعل بدون مصدر به همراه یک آرزو هستند؛ اما گاهی مواقع درخواست امری تنها با یک فعل مطرح می‌شود. این فعل حالتی دستوری دارد و می‌تواند به تنهایی برای بیان درخواست استفاده شود. به عنوان مثال go (برو)، Stop! (بایست) و Run(بدو) به عنوان یک درخواست امری استفاده می‌شوند.

سخن پایانی

برای اینکه بتوانید جملات مد نظرتان را به درستی بیان کنید، لازم است که از دستور زبان مناسب برای ساختن جملات انگلیسی کمک بگیرید. برای بیان خواسته‌هایتان، ارائه نصیحت، آرزوی خوش کردن برای کسی یا دستور دادن برای انجام کاری یا عدم انجام یک کار، باید ساختار جملات امری انگلیسی را بلد باشید.

راهنمای کامل جملات امری در انگلیسی

مطالب مرتبط