صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / راهنمای جامع و کامل آزمون آیلتس آکادمیک

راهنمای جامع و کامل آزمون آیلتس آکادمیک

راهنمای جامع و کامل آزمون آیلتس آکادمیک

راهنمای جامع و کامل آزمون آیلتس آکادمیک نمره آزمون آیلتس آکادمیک می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی پذیرش تحصیلی متقاضیان داشته باشد. به همین خاطر است که اغلب کسانی که معدلشان کم است یا اینکه رزومه قوی ندارند با نمره بالای آیلتس سعی می‌کنند صلاحیت خودشان را برای پذیرفته شدن در دانشگاه‌های بین‌المللی نشان دهند. 

راهنمای جامع و کامل آزمون آیلتس آکادمیک

اگر تا به حال سابقه شرکت در این آزمون بین‌المللی را نداشته‌اید، ابتدا باید در کلاس آمادگی آیلتس شرکت کنید؛ و برای جواب دادن به سوالات این آزمون بین المللی آماده شوید. با  تافل فور یو همراه باشید و زیر و بم آزمون آیلتس را بشناسید.

معرفی انواع آزمون آیلتس

آزمون آیلتس آکادمیک مانند آیلتس جنرال در دو نوع کاغذی و کامپیوتری برگزار می‌شود. در نمونه کاغذی این آزمون باید مداد و پاک‌کن همراه داشته باشید و به سوالات آیلتس که به صورت چهارگزینه‌ای و… مشخص شده‌اند روی ورق پاسخ دهید. در نهایت باید برای شرکت در آزمون اسپیکینگ آیلتس حاضر شوید و منتظر نتیجه نهایی آزمون باشید. جواب آزمون کاغذی آیلتس آکادمیک معمولاً پس از 10 هفته تا 14 روز قابل مشاهده است.

روش دیگری که برای شرکت در این امتحان بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود، برگزار کردن آزمون آیلتس با کامپیوتر است. در این روش متقاضی باید با کمک کامپیوتربه سوالات پاسخ دهد. سپس آزمون اسپیکینگ به صورت حضوری برگزار می‌شود و نتیجه نهایی به متقاضی اعلام خواهد شد. جواب‌دهی به این آزمون معمولاً کمتر از یک هفته طول می‌کشد و متقاضیان می‌توانند سریع‌تر نمره آزمون خودشان را مشاهده کنند.

بررسی بخش‌های مختلف آزمون آیلتس آکادمیک

آزمون آیلتس آکادمیک مانند آیلتس جنرال دارای چهار بخش ریدینگ، رایتینگ، اسپیکینگ و لیسنینگ است. هرکدام از این بخش‌ها سوالات مخصوص به خودشان را دارند و مهارت‌های متقاضیان را در یکی از این چهار مهارت ارزیابی می‌کنند. در ادامه تک‌تک این بخش‌ها را به همراه نحوه مطرح شدن سوالات آن‌ها مورد بررسی قرار داده‌ایم.

آزمون ریدینگ آیلتس آکادمیک

برای این بخش از آزمون چند متن در نظر گرفته می‌شود. باید آن‌ها را بخوانید و به سوالات مطرح شده پاسخ دهید. تمام متن‌های ریدینگ آیلتس آکادمیک از کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها و منابع آنلاین انتخاب می‌شوند که برای مخاطبان غیرمتخصص نوشته شده‌اند و شباهت زیادی به آزمون جنرال آیلتس دارند.

به عنوان مثال متن‌های این بخش معمولاً از بین نوشته‌های داستانی، توصیفی یا استدلالی انتخاب می‌شوند، اما حداقل یک متن حاوی استدلال‌های منطقی هم در آزمون وجود دارد. متن‌های استدلال منطقی حاوی نمودارها یا تصاویر نیز هستند و باید موقع پاسخ‌دهی به آن‌ها دقت داشته باشید.

در زمانی که برای این آزمون در نظر گرفته شده باید جواب سوالات ریدینگ را در پاسخ‌نامه کاغذی یا الکترونیکی وارد کنید. در این بخش زمان اضافی برای متقاضیان در نظر گرفته نمی‌شود و باید راس ساعت مشخص شده پاسخ سوالات ریدینگ را بدهید. 

به خاطر داشته باشید که اشتباهات املایی و گرامری در آزمون ریدینگ آیلتس آکادمیک باعث از دست دادن نمره می‌شود؛ بنابراین حتماً پاسخ‌های درست را در پاسخ‌نامه وارد کنید.

جدول زمان‌بندی آزمون ریدینگ آیلتس آکادمیک

برای پاسخ‌دهی به سوالات این بخش از امتحان آیلتس باید جدول زمان‌بندی زیر را در نظر داشته باشید.

زمان آزمون ریدینگ60 دقیقه (با احتساب زمان انتقال به پاسخنامه)
تعداد بخش‌ها3 بخش با تعداد کلمات بین 2150 تا 2750 کلمه
تعداد سوالات40
سیستم نمره دهیهر سوال درست 1 نمره (نمره نهایی از 1 تا 9 است)

انواع سوالات در آزمون ریدینگ آیلتس

به طور کلی در این بخش از آزمون سوالات مختلفی مطرح می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

سوال نوع 1: سوالات چند گزینه‌ای ریدینگ آیلتس آکادمیک

این نوع سوالات آیلتس برای درک کلی متون توسط متقاضی در نظر گرفته شده‌اند؛ و برای پاسخ‌دهی به آن‌ها باید نکات زیر را در نظر داشته باشید.

در این بخش سوالات شامل چهار پاسخ احتمالی یا یک جمله ناتمام با چهار گزینه پیشنهادی هستند. برای پاسخ‌دهی به این سوالات باید یک پاسخ صحیح (الف، ب، ج یا د) را انتخاب کرده و در پاسخ‌نامه وارد کنید.

بعضی مواقع تعداد پاسخ‌های صحیح این آزمون بیشتر از یک گزینه است؛ و باید سوال را با دقت بخوانید تا متوجه شوید چند پاسخ صحیح وجود دارد. سپس باید تمام پاسخ‌های صحیح را در پاسخ‌نامه وارد کنید تا نمره این بخش را بگیرید.

برای پاسخ‌دهی به سوالات باید متن را از اول بخوانید. چون سوال‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که جواب سوال اول را قبل از سوال دوم می‌توانید در متن پیدا کنید.

سوال نوع 2: سوالات با پاسخ درست، غلط و اطلاعات ارائه نشده

در این نوع از سوالات به شما جملاتی داده می‌شود که باید اطلاعات موجود در آن‌ها را با عبارت‌های موجود در متن تطبیق دهید. در این بخش ممکن است پاسخ سوال در متن باشد و پاسخ سوال True شود؛ یا اطلاعات سوال غلط باشد و باید بخش False را تیک بزنید. حتی ممکن است سوال مطرح شده هیچ ارتباطی با متن نداشته باشد و باید بخش اطلاعات داده نشده یا Not given را علامت بزنید.

راهنمای جامع و کامل آزمون آیلتس آکادمیک

سوال نوع 3: نظرسنجی از نویسنده

در این نوع سوال‌ها تعدادی جمله مشخص شده و از متقاضی درباره تطابق آن‌ها با نظر نویسنده سؤال پرسیده می‌شود. هدف از مطرح کردن این نوع سوال‌های آزمون آیلتس آکادمیک سنجش میزان توانایی فرد در ایده یابی و بررسی عقاید و باورهای نویسنده و… است.

راهنمای جامع و کامل آزمون آیلتس آکادمیک

سوال نوع 4: سوالات تطبیق اطلاعات

در این بخش از ریدینگ آیلتس آکادمیک از متقاضی خواسته می‌شود که پاراگراف‌های مرتبط با اطلاعات داده شده را علامت بزند. برای بعضی از پاراگراف‌ها سوالی وجود ندارد و برای بعضی دیگر از پاراگراف‌ها ممکن است چندین سوال مطرح شده باشد بنابراین حتماً موقع پاسخ‌دهی به این بخش باید این موضوع را در نظر داشته باشید. هدف از طراحی این سوالات سنجش میزان تمرکز فرد روی خواندن متون انگلیسی با جزییات کامل است.

سؤال نوع 5: سوالات تطبیق پاراگراف و عنوان

در این بخش سوالاتی مطرح می‌شوند که ایده اصلی آن‌ها تطبیق یک عنوان با یک متن یا پاراگراف خلاصه شده با صورت سوال است. برای عناوین از اعداد رومی i، ii، iii، و … استفاده می‌شود و پاراگراف‌ها معمولاً با A، B، C و… علامت‌گذاری می‌شوند. 

در پاسخ‌دهی باید اعدادی که برای عناوین در نظر گرفته شده‌اند را در پاسخنامه وارد کنید. معمولا تعداد اعداد رومی نسبت به تعداد پاراگراف‌ها بیشتر است و نباید هیچ عنوانی را بیشتر از یک‌بار استفاده کنید. در طراحی این سوالات آزمون آیلتس آکادمیک مهارت‌های ایده‌یابی یا تفاوت‌سنجی متقاضیان بررسی می‌شود.

راهنمای جامع و کامل آزمون آیلتس آکادمیک

سؤال نوع 6: سوالات تطبیق ویژگی‌ها

در این بخش باید مجموعه‌ای از عبارات یا اطلاعات را با لیستی از گزینه‌ها مطابقت دهید. گزینه‌های سوال شامل گروهی از ویژگی‌های متن هستند که با حروف (A، B، C و غیره) مشخص می‌شوند. برای مثال، باید توضیحات اختراعات محصولی را با فردی که آن را اختراع کرده‌ است مطابقت دهید.

در این مرحله ممکن است برخی از گزینه‌ها استفاده نشوند یا بعضی از آن‌ها بیش از یک بار استفاده شده باشند. وقتی که لازم است از یک گزینه بیش از یک بار استفاده کنید، حتماً در دستورالعمل سوال این موضوع گفته می‌شود؛ بنابراین حتماً به صورت سوالات برای پاسخ‌دهی درست توجه داشته باشید.

این نوع سوال‌ها توانایی متقاضی را در تشخیص روابط و ارتباطات بین حقایق موجود در متن و تشخیص نظرات ارزیابی می‌کند.

سوال نوع 7: سوالات تطبیق پایان جملات راهنمای جامع و کامل آزمون آیلتس آکادمیک

در این نوع سوال‌ها، قسمت اول جمله بر اساس اطلاعات موجود در متن به شما داده می‌شود و باید با انتخاب از جمله‌های موجود، بهترین پایان را برای تکمیل جمله مد نظر انتخاب کنید. ترتیب شروع جملات به همان ترتیب اطلاعات موجود در متن است؛ بنابراین موقع پاسخ‌دهی به سوالات به این موضوع توجه داشته باشید. این نوع سوال‌های آزمون آیلتس آکادمیک توانایی شما را در درک ایده‌های اصلی متن انگلیسی ارزیابی می‌کنند.

نوع سوال 8: سوالات تکمیل جمله‌ها راهنمای جامع و کامل آزمون آیلتس آکادمیک

در این نوع سوال‌ها باید جاهای خالی متن را با کلمات انتخابی پُر کنید. تعداد کلمات موجود ممکن است زیادتر باشد تا مهارت شما در خوانش دقیق متون انگلیسی بررسی شود. در هر جای خالی باید یک یا دو کلمه قرار دهید و برای اعداد هم فقط باید یک عدد صحیح را در جای خالی بنویسید. اگر در جاهای خالی تعداد کلمات بیشتر یا کمتری را نسبت به آنچه خواسته شده بنویسید، نمره این بخش از آزمون را از دست می‌دهید.

این نوع سوال‌های آزمون آیلتس آکادمیک توانایی شما را برای یافتن جزئیات یا اطلاعات خاص در یک متن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

سوال نوع 9: سوالات شامل خلاصه مطلب، جدول یا نمودار

در این بخش یک خلاصه از متن به شما داده می‌شود و باید آن را با استفاده از کلماتی که از متن گرفته شده‌اند کامل کنید. حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که ساختار این بخش ممکن است به شکل‌های زیر باشد.

1. یک متن پیوسته که در دستورالعمل سوال “summary” نامیده می‌شود.

2. چندین یادداشت که در دستورالعمل سوال “notes “ نامیده می‌شوند.

3. جداولی که برخی از قسمت‌های آن خالی است و در دستورالعمل سوال “table” نامیده می‌شوند.

4. مجموعه‌ای از کادرها یا مراحل که با فلش‌ها با هم ارتباط داده شده‌اند؛ برخی از کادرها در این بخش جای خالی دارند و باید پر شوند و در دستورالعمل‌ سوال “a flow chart “ نامیده می‌شوند.

دو حالت برای انتخاب پاسخ سوالات این بخش آزمون پیش رو دارید. در حالت اول باید کلماتی را از متن انتخاب کرده و در جای خالی قرار دهید. در این حالت پاسخ‌هایتان ممکن است بخشی از متن باشند، اما ترتیب آن‌ها طبق آنچه متن نوشته شده نباشد. حتماً باید دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید. چون تعداد کلمات یا اعدادی که برای پر کردن جای خالی استفاده می‌شوند متغیر است.

در حالت دوم، باید پاسخ صحیح را از بین لیستی از کلمات انتخاب کنید و در جای خالی قرار دهید، این کلمات با حروف (A، B، C و غیره) مشخص می‌شوند.

در این نوع سوال‌های آزمون آیلتس آکادمیک توانایی متقاضی در درک ایده یا جزییات متن اصلی بررسی می‌شود. حتماً باید در انتخاب متن‌هایی که برای قرار دادن در جاهای خالی انتخاب می‌کنید دقت داشته باشید و فعل‌ها و اسم‌ها را در جای درست خودشان قرار دهید.

نوع سوال 10: سوالات مرتبط با تکمیل توضیحات نمودار

 در این بخش نمودارهایی بر اساس توضیحات متن ارائه شده‌اند و متقاضی آزمون آیلتس آکادمیک باید توضیحات روی نمودار را کامل کند. این نمودارها ممکن است در مورد ماشین، بخشی از یک ساختمان یا اطلاعات دیگر موجود در متن باشد. این اطلاعات معمولاً با کمک تصاویر نمایش داده می‌شوند. موقع تکمیل اطلاعات این بخش باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

 – حتماً به دستورالعمل سوالات توجه کنید. چون در این نوع سوالات محدودیت کلمه وجود دارد و در هر جای خالی باید همان تعداد کلمه یا عددی که خواسته شده را قرار دهید.

 – پاسخ سوالات ممکن است به همان ترتیبی که در متن آمده است نباشند و از یک قسمت خاص متن انتخاب شوند.

 – این نوع سوالات توانایی متقاضی را در درک توضیحات کامل در متن و ارتباط آن‌ها با اطلاعات ارائه شده در نمودار ارزیابی می‌کنند.

نوع سوال 11: سوالات با پاسخ کوتاه

در این بخش باید به سوالاتی در مورد جزئیات موجود در متن پاسخ دهید و پاسخ‌هایتان باید در قالب کلمات یا اعداد باشند. در این بخش هم باید دستورالعمل‌های زیر را پاسخ‌دهی در نظر داشته باشید.

 – پاسخ‌هایتان باید از کلمات موجود در متن انتخاب شوند.

 – در این سوالات هم محدودیت کلمه وجود دارد و نباید پاسختان کمتر یا بیشتر از کلمات خواسته شده باشد.

 – این نوع سوالات توانایی متقاضی را در درک اطلاعات متن و پیدا کردن جواب‌های اختصاصی ارزیابی می‌کنند.

بخش رایتینگ آیلتس آکادمیک

برای رایتینگ آیلتس آکادمیک باید در دو بخش متفاوت پاسخ‌های خودتان را بنویسید. در بخش اول نمودار یا جدولی به شما داده می‌شود که باید با اطلاعاتی که دارید آن را کامل کنید. در این بخش باید حداقل 150 کلمه را در حدود 20 دقیقه بنویسید. 

در بخش دوم آزمون آیلتس آکادمیک رایتینگ باید در مورد موضوعی که داده شده حدود 250 کلمه بنویسید و نظر خودتان را درباره آن موضوع بیان کنید. برای این بخش هم حدود 40 دقیقه زمان برای متقاضیان در نظر گرفته می‌شود.

به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید در این بخش از تک کلمه یا جملات ناقص که فقط به موضوع مورد نظر اشاره دارند استفاده کنید. چون نمره آزمون رایتینگ بنا بر توانایی متقاضی در نگارش جملات انگلیسی و استفاده از قواعد و گرامر مناسب این زبان در نظر گرفته می‌شود. در نهایت هر آنچه نوشته‌اید را به پاسخنامه منتقل کنید تا مورد ارزیابی قرار بگیرد و بتوانید نمره این بخش از آزمون را هم دریافت کنید.

نحوه نمره دهی در بخش رایتینگ آیلتس آکادمیک

برای نمره دهی هر کدام از بخش‌های آزمون آیلتس قوانین خاصی وجود دارد و تصحیح کنندگان امتحان طبق این معیارها پاسخ‌های متقاضیان را ارزیابی کرده و نمره آن‌ها را بین اعداد 0 تا 9 مشخص می‌کنند. در بخش رایتینگ آیلتس آکادمیک هم این موضوع صدق می‌کند. برای نمره دادن به سوالات این بخش چهار معیار مهم زیر در نظر گرفته می‌شوند.

 – Task achievement/response

 – همگرایی و انسجام متن

 – دایره واژگان متقاضی

 – گرامر استفاده شده برای نگارش متن‌ها

در قسمت Task achievement بخش اول آزمون رایتینگ و در قسمت Task response بخش دوم آزمون رایتینگ ارزیابی می‌شود. ملاک‌های مهمی که در این بخش‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، دقیق بودن جملات، مناسب و مرتبط بودن جملات و پوشش دهی الزامات مهم برای نگارش متن یا کامل کردن محتوای خواسته شده است.

قسمت همگرایی و انسجام متن نشان می‌دهد که نوشته شما چقدر واضح و روان است و چگونه ایده‌ها و اطلاعات را سازمان‌دهی و منسجم کرده‌اید که خواننده به خوبی بتوان منظورتان را متوجه شود. برای نمره گرفتن در این بخش باید موقع نوشتن ایده‌های خودتان را با یک ترتیب منطقی ارائه کنید؛ و از کلمات، ضمایر و دایره لغتتان برای نوشتن یک متن مناسب و اثر گذار کمک بگیرید.

در بخش سوم و چهارم توانایی شما در پوشش دهی متن با دایره لغاتی که دارید و نحوه استفاده از گرامر درست انگلیسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. هر چقدر در این بخش بهتر عمل کنید، نتیجه آزمون برایتان بهتر خواهد شد.

 جدول نمره دهی آزمون رایتینگ آیلتس آکادمیک

زمان آزمون60 دقیقه
تعداد بخش‌ها2 تسک
تعداد سوالات40
نمره دهینمره تسک 2 دو برابر بیشتر از تسک یک برای آزمون در نظر گرفته می‌شود.

رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1

در تسک اول آزمون رایتینگ آکادمیک از شما خواسته می‌شود که یک یا چند نمودار، گراف و یا جدول را کامل کنید، یا اینکه مهم‌ترین نکاتی که درباره یک شی یا… می‌دانید را بنویسید. در این بخش ممکن است حتی بعضی از جزییات از نمودارها حذف شده باشند و از شما خواسته شود که آن قسمت‌ها را کامل کنید.

به خاطر داشته باشید که این تسک را باید به سبک آکادمیک یا نیمه‌رسمی بنویسید. برای این تسک حدود 20 دقیقه زمان در نظر گرفته شده و در این بازه زمانی باید حدود 150 کلمه بنویسید. چون اگر نوشته‌ای که دارید خیلی کوتاه باشد و تعداد کلمات آن به حد نصاب نرسد، نمره لازم به شما داده نخواهد شد.

مطالبی را که برای این قسمت می‌نویسید باید مرتبط به موضوع و منسجم و روان باشند و به عنوان سرقت ادبی شناخته نشوند، در غیر این صورت نمره این بخش از نمره نهایی رایتینگ شما کم می‌شود.

به طور کلی در تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک موارد زیر ملاک ارزیابی هستند:

 – سازمان‌دهی، ارائه و مقایسه داده‌ها

 – شرح مراحل یک فرآیند یا رویه خاص

 – توصیف یک موضوع، رویداد یا دنباله‌ای از رویدادها

 – توضیح عملکرد یک موضوع

رایتینگ آیلتس آکادمیک: تسک 2

در تسک 2 رایتینگ آکادمیک، موضوعی به متقاضی داده می‌شود و باید در مورد آن موضوع یک متن مناسب را بنویسید. برای نوشتن این متن باید ابتدا دستورالعمل سوال را با دقت بخوانید تا بتوانید پاسخ کامل و مرتبطی برای موضوع ارائه شده بنویسید.

به عنوان مثال، اگر موضوع جنبه خاصی از کامپیوتر است، باید در پاسخ خود فقط بر روی این جنبه تمرکز کنید و نباید به طور کلی در مورد کامپیوتر و عملکرد آن یا چگونگی کارکرد بقیه اجزای سیستم‌های کامپیوتری توضیح دهید. این تسک را هم باید به سبک آکادمیک یا نیمه‌رسمی بنویسید. همچنین باید ایده‌های خود را به خوبی سازمان‌دهی و جمع‌بندی کنید و از مثال‌های مرتبط یا شواهد موجود درباره موضوع مورد بحث استفاده کنید.

برای تسک 2 در حدود 40 دقیقه زمان دارید و در این مدت باید حداقل 250 کلمه بنویسید. در این بخش هم اگر پاسخ شما خیلی کوتاه باشد نمره کمتری می‌گیرید؛ اما نوشته‌های طولانی تاثیری روی نمره کل شما نخواهند داشت. توصیه می‌شود که به جای نوشتن بیشتر از 250 کاراکتر تمرکزتان را روی بهبود نوشته خواسته شده بگذارید تا نمره بهتری در آزمون آیلتس آکادمیک بگیرید.

در تسک 2 هم باید دقت کنید که ایده‌ها، نظرات و تجربیات نوشته شده مرتبط با موضوع باشد و متنی منسجم و غیر کپی بنویسید تا تصحیح کننده نمره خوبی برایتان در نظر بگیرد.

در تسک 2 رایتینگ آیلتس آکادمیک متقاضی از نظر موارد زیر ارزیابی می شود:

 – ارائه راه حل برای یک مشکل

 – ارائه و توجیه یک نظر

 – مقایسه شواهد، نظرات و مفاهیم

 – به چالش کشیدن ایده‌ها، شواهد و یا یک استدلال

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس آکادمیک

برای این مهارت چهار بخش در نظر گرفته شده که هرکدام از این بخش‌ها حدود 10 سوال دارد. این سوال‌ها مطابق فایل صوتی که پخش می‌شود تنظیم شده است و برای پاسخ‌دهی به سوال‌ها باید به دقت به فایل در حال پخش گوش دهید.

در قسمت‌های یک و دوم لیسنینگ آیلتس آکادمیک در مورد موضوعات روزمره و اجتماعی صحبت می‌شود. به عنوان مثال ممکن است دو نفر که درباره یک برنامه سفر صحبت می‌کنند حرف‌هایشان برای شما پخش شود، یا اینکه مکالمه درباره یک مکان تفریحی باشد و سوالات پیرامون آن طراحی شده باشند.

در بخش سوم و چهارم در مورد مسائل آموزشی مواردی مطرح می‌شود و صحبت‌ها معمولاً بین دو نفر اصلی و یک نفر سوم است. به عنوان مثال دو دانشجو با یک استاد در حال صحبت کردن هستند. موضوعات این بخش پیرامون مسائل آکادمیک است و باید در این باره اطلاعات کافی برای متوجه شدن صحبت‌ها و جواب دادن به سوالات را داشته باشید.

این صدای ضبط شده فقط یک‌بار پخش می‌شوند و افرادی که در مکالمه حضور دارند به لهجه‌های مختلف مانند لهجه بریتیش، استرالیایی، نیوزلندی و آمریکای شمالی مکالمه می‌کنند.

پاسخ‌هایتان برای این بخش را باید به یک برگه پاسخنامه منتقل کنید و برای انجام این کار 10 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است. موقع وارد کردن پاسخ‌هایتان باید به این موضوع توجه داشته باشید که اشتباهات املایی و گرامری می‌تواند نمره شما را در این بخش کم کند.

جدول نمره دهی لیسنینگ آیلتس آکادمیک

زمان آزمون30 دقیقه (به اضافه 10 دقیقه برای انتقال پاسخها به برگه پاسخنامه)
تعداد بخش‌ها4 بخش
تعداد سوالات40
نمره دهیهر پاسخ صحیح 1 نمره دارد و امتیاز نهایی به صورت نمرات از 1 تا 9 محاسبه می‌شود.

پرسش‌های لیسنینگ آیلتس آکادمیک: سوالات چند گزینه‌ای

سوالات در این قسمت به صورت سه گزینه‌ای مطرح می‌شوند و باید یک پاسخ صحیح از بین گزینه‌های A، B یا C را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که بعضی از سوالات این بخش بیشتر از دو پاسخ صحیح دارند و باید پاسخ‌های مناسب را در پاسخنامه وارد کنید تا نمره این بخش را بگیرید.

پرسش‌های لیسنینگ آیلتس آکادمیک: سوالات تطبیقی

در این نوع سوال‌ها باید قسمت‌های ضبط شده را با لیستی از گزینه‌های ارائه شده در هر سوال مطابقت دهید، سپس حرف صحیح را در برگه پاسخنامه بنویسید.

این نوع سوالات توانایی شما را در موارد زیر بررسی می‌کنند:

 – درک دقیق جملات مکالمه بین دو نفر

 – تشخیص ارتباط نکات موجود در صحبت‌ها

پرسش‌های لیسنینگ آیلتس آکادمیک:  سوالات لیبل نویسی پلان، نقشه و نمودار

در این نوع سوال‌ها باید لیبل‌های یک تصویر را تکمیل کنید. این لیبل‌ها ممکن است متعلق به یکی از موارد زیر باشد:

 – یک نمودار

 – مجموعه‌ای از تصاویر

 – یک پلان (مثلاً یک ساختمان)

 – یک نقشه (مثلاً بخشی از یک شهر)

در این قسمت باید جواب‌های خودتان را از لیست روی برگه سوالات انتخاب کرده و حرف صحیح را در برگه پاسخنامه وارد کنید. توجه داشته باشید که سوالات این بخش محدودیت کلمه دارد و برای تکمیل پاسخ‌نامه باید طبق دستورالعمل کار کنید.

این نوع سوالات آزمون آیلتس آکادمیک توانایی متقاضی برای درک توصیف یک مکان یا توانایی وی درباره ارائه توضیحات لازم برای یک موضوع مشخص را ارزیابی می‌کنند.

سوالات نوع 4 لیسنینگ آیلتس آکادمیک: تکمیل یک فرم، یادداشت، جدول و…

در این سوالات آزمون آیلتس آکادمیک باید جاهای خالی را با توجه به آنچه که شنیده‌اید پر کنید. در این حالت سوالات ممکن است به شکل‌های زیر مطرح شوند:

فرم: این سوالات معمولاً برای اطلاعاتی، مانند نام‌ها استفاده می‌شوند.

مجموعه‌ای از یادداشت‌ها: این پرسش‌ها برای خلاصه کردن اطلاعات و نشان دادن چگونگی ارتباط قسمت‌های مختلف با یکدیگر طراحی شده‌اند.

جدول: این سوالات شامل خلاصه سازی اطلاعاتی است که می‌توانند به دسته‌هایی مانند، مکان، زمان یا قیمت تقسیم‌بندی شوند.

نمودار: از این سوالات برای خلاصه کردن مراحل یک فرایند توسط فلش ​​استفاده می‌شود.

سوالات انتخابی: در این نوع سوالات نیز باید کلماتی را از فایل ضبط شده انتخاب کنید و در جای خالی بنویسید. در این مورد نیز باید محدودیت تعداد کلمات را مطابق با دستورالعمل سؤال رعایت کنید و نیازی نیست که کلمات را تغییر دهید.

در این نوع سوالات تمرکز روی بر نکات اصلی فایل ضبط شده است و موقع گوش دادن به فایل صوتی باید پاسخ‌های آن‌ها را بنویسید.

راهنمای جامع و کامل آزمون آیلتس آکادمیک

پرسش‌های نوع 5 لیسنینگ آیلتس آکادمیک: سوالات تکمیل جمله

در این بخش از آزمون آیلتس آکادمیک جملاتی را می‌خوانید که اطلاعات مهمی را از تمام قسمت‌ها و یا یک قسمت لیسنینگ خلاصه می‌کنند. سپس با استفاده از آنچه که شنیده‌اید باید جاهای خالی را پر کنید. این نوع سوالات توانایی متقاضی را برای شناسایی اطلاعات مهم در هنگام شنیدن یک فایل صوتی انگلیسی را ارزیابی می‌کنند و بعضی مواقع نیاز به درک روابط بین ایده‌ها، حقایق یا رویدادها برای پاسخ‌دهی به آن‌ها دارید.

سوال نوع لیسنینگ آیلتس آکادمیک 6: سوالات پاسخ کوتاه

در این بخش از آزمون باید هر سوال را بخوانید و با استفاده از اطلاعاتی که از فایل صوتی شنیده‌اید، یک پاسخ کوتاه برای آن بنویسید. در پاسخ‌دهی به این پرسش‌ها هم باید دستورالعمل را به دقت بخوانید و تعداد کلمات را برای پاسخگویی رعایت کنید. در این بخش ممکن است از متقاضیان خواسته شود که دو یا سه پاسخ متفاوت برای هر سوال بنویسد.

این نوع سوالات آیلتس آکادمیک روی توانایی متقاضی برای گوش دادن به نکات مهم مانند مکان‌ها، قیمت‌ها یا زمان‌هایی که در فایل صوتی شنیده می‌شوند تمرکز دارند.

بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس آکادمیک راهنمای جامع و کامل آزمون آیلتس آکادمیک

آزمون اسپیکینگ آیلتس آکادمیک مشابه یک مصاحبه حضوری بین داوطلب و امتحان گیرنده است. برای این مهارت آیلتس سه بخش در نظر گرفته شده و هر بخش از الگوی خاصی پیروی می‌کند تا توانایی صحبت کردن متقاضی را به روش‌های مختلف ارزیابی کند.

معمولاً عملکرد اسپیکینگ متقاضی در طول آزمون با چهار معیار زیر ارزیابی می‌شود:

 – روان و منسجم صحبت کردن

 – دایره لغات متقاضی

استفاده از گرامر صحیح موقع حرف زدن

 – تلفظ درست لغات

در این بخش هر چقدر که روان و بدون شک و تردید صحبت کنید، نشان‌دهنده میزان تسلط شما به زبان انگلیسی است. در ادامه نکاتی که می‌تواند نمره شما را در این بخش تحت تاثیر قرار دهد را آورده‌ایم:

 – در زمان صحبت کردن انسجام مطالب را حفظ کنید.

 – باید جملات و ایده‌های خودتان را در یک نظم منطقی به کار ببرید و از کلمات و حروف رابط، ضمایر و غیره برای انسجام بخشیدن به صحبت‌های خودتان استفاده کنید.

 – دایره لغات شما و اینکه چقدر دقیق و مناسب از واژگان برای بیان معنا استفاده می‌کنید نیز ارزیابی می‌شوند؛ بنابراین از لغات غیرمتعارف و منسوخ‌شده استفاده نکنید.

 – در این بخش توانایی بیان منظور خود را با استفاده از واژگان جایگزین در زمانی که کلمه خاصی را فراموش کرده‌اید نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 – استفاده دقیق و مناسب از نکات گرامری در حین صحبت کردن بسیار اهمیت دارد و این مهارت در بخش اسپیکینگ مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 – تلفظ انگلیسی شما باید دقیق و درست باشد و شنونده به راحتی منظورتان را متوجه شود.

جدول زمان‌بندی اسپیکینگ آیلتس آکادمیک

زمان آزمون11 تا 14 دقیقه
تعداد بخش‌ها3 بخش

اسپیکینگ آیلتس آکادمیک: مقدمه و مصاحبه

در این بخش ابتدا آزمونگر خودش را معرفی می‌کند و از متقاضی مشخصاتش را می‌پرسد. سپس درباره موضوعات کلی مانند خانه، خانواده، کار، تحصیل یا علایقتان سوالاتی مطرح می‌شوند. پاسخ‌دهی به این سوالات حدود 4 تا 5 دقیقه زمان می‌برد و سپس نحوه پاسخ‌دهی متقاضی به سؤالات عمومی روزمره ارزیابی می‌شود.

راهنمای جامع و کامل آزمون آیلتس آکادمیک

اسپیکینگ آیلتس آکادمیک: Long turn

در این بخش یک زمان نسبتاً طولانی حدود 2 دقیقه‌ای برای صحبت در مورد یک موضوع پیش رو دارید. ابتدا آزمونگر یک کارت به شما می‌دهد که روی آن یک جنبه از یک موضوع و نکاتی را که باید در گفته‌هایتان در نظر بگیرید نوشته شده است. یک دقیقه فرصت دارید تا مباحث مد نظرتان در این باره را آماده کنید؛ حتی می‌توانید یک خودکار و قلم داشته باشید که نکاتی که مد نظرتان است را بنویسید و انسجام ذهنی بهتری موقع صحبت کردن درباره موضوع مورد نظر داشته باشید.

سپس با استفاده از نکاتی که روی کارت وجود دارد و یادداشت‌برداری‌هایتان، باید در طول دو دقیقه درباره موضوع مورد نظر صحبت کنید. از زمانی که شروع می‌کنید  تا وقتی که آزمونگر از شما می‌خواهد که مکالمه را به پایان برسانید وقت دارید که برداشتتان را بیان کنید.

این بخش امتحان 3 تا 4 دقیقه طول می‌کشد؛ و معیار ارزیابی آن توانایی صحبت کردن بی‌وقفه متقاضی درباره یک موضوع مشخص است.

راهنمای جامع و کامل آزمون آیلتس آکادمیک

اسپیکینگ آیلتس آکادمیک: بحث کردن درباره موضوعات مختلف

در این قسمت متقاضی و آزمونگر درباره موضوع مطرح شده در بخش دوم به طور کلی‌تر بحث می‌کنند و موارد مطرح شده را از جوانب مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهند. این بخش حدود 4 تا 5 دقیقه زمان نیاز دارد و می‌توانید نظرات و تجزیه و تحلیل‌هایی که درباره مبحث مورد نظر دارید را مطرح کنید.

کلاس خصوصی آیلتس آکادمیک تافل فور یو راهنمای جامع و کامل آزمون آیلتس آکادمیک

نمره قبولی آزمون آیلتس آکادمیک از آزمون آیلتس جنرال مهم‌تر است. چون کسانی که می‌خواهند در این آزمون نمره بالایی بگیرند اغلب قصد دارند در دانشگاه‌های درجه یک جهان تحصیل کنند و با نمرات پایین آیلتس عملاً این کار نشدنی است. مخصوصاً وقتی دانشجویان سوابق تحصیلی درخشانی ندارند و می‌خواهند نشان دهند می‌توانند مقطع جدید را بهتر از سایر مقاطع تحصیلی‌شان به پایان برسانند، این نمره آیلتس است که به کمکشان می‌آید.

کلاس آیلتس خصوصی تافل فور یو این امکان را برای علاقه‌مندان به آموزش آیلتس فراهم کرده است که به راحتی در این آزمون شرکت کرده و نمره لازم را کسب کنند. اساتید تافل فور یو با ترفندهای پاسخ‌دهی به سوالات آزمون آیلتس آکادمیک آشنا هستند و به متقاضیان کمک می‌کنند تا این مرحله را بدون مشکل پشت سر بگذارند و از دانشگاه مد نظرشان به راحتی پذیرش بگیرند.

راهنمای جامع و کامل آزمون آیلتس آکادمیک

مطالب مرتبط